REFLEKSI
Mengajar mata pelajaran
Pendidikan Jasmani adalah satu cabaran yang hebat kepada seorang guru. Ini
kerana seorang guru Pendidikan Jasmani perlulah memastikan pergerakan yang
diajar adalah betul supaya apa yang dilakukan oleh murid tidak mendatangkan
mudarat kepada mereka. Apa yang lebih musatahak lagi teknik-teknik pergerakan itu adalah betul supaya mereka
tidak melakukan teknik-teknik yang salah sehingga berlarutan menjadi tabiat
yang kekal sedangkan teknik-teknik itu adalah salah.
Memandangkan betapa beratnya
beban seorang guru Pendidikan Jasmani, oleh itu saya sentiasa berhati-hati
supaya apa yang saya ajar tidak dikategorikan sebagai salah atau songsang.
Kemahiran melakukan servis bola tampar adalah satu aktiviti yang sukar kepada
mereka yang tidak pernah bermain bola tampar. Sebagai persiapan saya mencari
klip-klip video di You Tube tentang latihan asas kepada mereka yang baru hendak
bermain bola tampar. Walaupun saya pernah biasa bola tampar, saya tetap mahu
menambah ilmu supaya saya tidak tersalah mengajar kepada anak murid saya.
Pada langkah permulaan
saya cuba membawa aktiviti melakukan servis itu sendiri sebagai cara saya
meningkatkan kadar nadi murid saya. Saya meminta mereka memukul bola kecil
dengan menggunakan tapak tangan di bahagian bawah bola ke arah rakan di hadapan
mereka dan dilakukan secara bergilir-gilir. Saya melihat aktiviti ini sangat
bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari itu.
Respon daripada anak
murid saya sangat baik dan mereka gembira melakukan aktiviti ini. Cuma saya
rasa sepatutnya saya menambahkan lagi tempo kerancakan mereka bergerak. Ini
akan menaikkan lagi kadar nadi mereka dan tahap keseronokan mereka. Aktiviti
regangan juga berjalan dengan baik.
Langkah permulaan saya
menunjukkan terlebih dahulu cara melakukan servis yang betul kepada murid-murid
saya. Oleh kerana semua murid saya ini adalah kali pertama mereka melakukan
servis, maka saya sedaya upaya menunjukkan cara melakukan servis yang betul
supaya mereka mendapat teknik melakukan servis yang betul. Saya menerangkan
titik kontak bahagian bawah bola yang perlu dipukul untuk mendapatkan servis yang
baik. Penerangan saya mudah difahami oleh murid saya kerana mereka berjaya
melakukan servis dengan cara yang betul. Saya sentiasa memantau pergerakan mereka
dan menegur jika ada yang melakukan teknik yang salah. Mungkin kerana masa yang
terhad saya mengharapkan mereka dapat memahami apa yang saya cuba sampaikan.
Ini mungkin kelemahan saya kerana agak terburu-buru mengejar masa sedangkan
pemahaman murid itu yang lebih utama. Aktiviti berjalan dengan baik.Mengajar
murid tahun 3 melakukan servis dengan bola tampar yang sebenar boleh mengundang
bahaya jika bola terkena bahagian muka mereka. Mujurlah pada hari itu tiada
sebarang insiden yang berlaku akibat murid bergurau dengan rakan.
Pada gerakerja kumpulan
saya menaikkan sedikit aras kesukaran aktiviti melakukan servis itu dengan
menyuruh mereka melakukan servis melalui gelung rotan. Saya membahagikan murid-murid saya kepada 3
kumpulan. Mereka perlu melakukan servis secara individu. Ada murid yang mampu
membuat aktiviti ini dengan baik. Ada yang lemah. Oleh itu saya memberikan
sedikit masa kepada murid yang lemah supaya mereka dapat meningkatkan kemahiran
mereka. Permainan bola tampar adalah satu permainan yang agak sukar. Oleh itu
saya memahami kesukaran mereka menguasai kemahiran melakukan servis ini dengan
baik. Apa yang penting ialah saya perlu memastikan mereka mampu melakukan
servis bola tampar walaupun mengambil
masa yang lebih berbanding rakan-rakan yang lain. Saya mengambil pendekatan
untuk sentiasa mendorong mereka agar terus melakukan aktiviti ini tanpa
sedikitpun menyinggung perasaan mereka. Saya ingin mereka sentiasa seronok
dengan mata pelajaran Pendidikan Jasmani. Mujurlah masa yang saya peruntukan
itu cukup untuk langkah ini.
Pada masa kemuncak saya
mengaturkan satu pertandingan antara dua kumpulan. Oleh kerana saya memikirkan
permainan bola tampar adalah satu perkara yang baru kepada murid-murid saya,
maka aktiviti pertandingan ini saya rancang dengan teliti agar dapat menarik
minat anak murid saya gemar bermain bola tampar. Saya menambah sedikit
peraturan agar suasana pertandingan itu akan menonjol di kalangan murid saya. Saya
meletakkan tiga sasaran yang boleh dicapai oleh murid ketika melakukan servis.
Setiap sasaran akan membawa markah kepada kumpulan.Setiap murid menunjukkan
keseronokan dan ingin menghantar bola ke arah sasaran yang mempunyai markah
yang tertinggi tetapi saya sepatutnya menyediakan hadiah untuk menambahkan lagi
keseronokan mereka.
Aktiviti penutup saya
bertanya kepada murid tentang kefahaman tentang aktiviti pembelajaran pada hari
itu. 22 orang murid daripada 22 orang murid menjawab dengan betul. Saya
bersyukur kerana pengajaran saya mencapai objektif pada hari itu. Cuma saya
sepatutnya memberikan lembaran kerja agar kemampuan kefahaman individu dapat
saya kesan. Aktiviti menyejukkan badan juga menarik perhatian murid-murid saya.
Mereka melakukannya dengan riang.saya menerangkan kenapa mereka perlu melakukan
aktivit menyejukkan badan. Ini satu kepuasan kepada saya apabila murid-murid
saya mendengar arahan dan seronok dengan pengajaran dan pembelajaran mereka.
Semoga apa yang telah
saya lakukan dalam pengajaran dan pembelajaran pada hari itu dapat meningkatkan
lagi kemahiran saya mengajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan