MENU BAR

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Khamis, 2 Oktober 2014

Renang

1.0    Pengenalan.

Renang menurut Kamus Pelajar ialah menggerakkan badan ketika menyelam atau ketika mengapung di air dengan menggunakan tangan, kaki atau ridip. Renang juga adalah perbuatan menggerakkan badan dalam air dengan menggunakan kaki, tangan dan sebagainya.
            Wikipedia pula memberikan penerangan bahawa renang ialah menghuraikan bagaimana haiwan dan manusia menggerakkan diri di dalam air tanpa bantuan buatan.
Renang atau berenang  adalah satu aktiviti yang dilakukan ketika kita berada di air. Aktiviti renang pada sesetengah individu adalah sangat menyeronokkan manakala individu yang tidak pandai berenang akan menganggap aktiviti renang ini adalah berbahaya. Sepatutnya setiap individu harus mempelajari teknik berenang kerana ianya adalah aktiviti yang sangat bermanfaat kepada manusia.

Kita semestinya sudah menyedari bahawa satu pertiga permukaan bumi ini diliputi oleh air. Oleh itu adalah sangat merugikan dan berbahaya kepada individu yang tidak mahu belajar berenang. Jika kita pandai berenang kita boleh mencuba pelbagai aktiviti sukan air seperti selam skuba, sukan polo air, terjun papan anjal, berkeno, berperahu bermain ski dan sebagainya tanpa rasa gentar. Malah kemahiran berenang itu sendiri memberikan keyakinan kepada kita untuk melakukan aktiviti tersebut. Oleh itu setiap orang perlu mempelajari teknik berenang yang betul. Ini kerana renang membuat  tubuh badan kita menjadi sihat.  Ini adalah akibat aktiviti renang yang melibatkan pergerakan hampir semua otot.

Seperti yang kita tahu,tubuh manusia terdiri sebahagian besarnya daripada air dan oleh itu, ia mempunyai ketumpatan yang amat serupa dengan air. Lebih kurang 70% daripada tubuh manusia ialah air. Ketika paru-paru diisi dengan udara, ketumpatan tubuh manusia adalah sedikit kurang daripada ketumpatan air di sekelilingnya. Air akan mengenakan daya keapungan pada tubuh manusia dan oleh itu, mengekalkan keapungan hanya memerlukan sedikit dorongan ke bawah, dengan pergerakan melintang hanya memerlukan sedikit dorongan ke arah yang bertentangan dengan pergerakan yang dikehendaki. Pendorongan ini dilaksanakan dengan menggunakan tangan dan lengan sebagai dayung, dan dengan menendang kaki untuk menolak air dari tubuh (walaupun tendangan hanya menghasilkan agak sedikit pergerakan pada keseluruhannya). Oleh sebab air masin (misalnya, air lautan) adalah lebih tumpat berbanding dengan air tawar seperti di kolam renang , maka tidaklah terlalu sukar untuk kita  untuk mengapung diri di dalam air masin  berbanding dengan air tawar.

Berenang juga adalah aktiviti yang tidak memerlukan kos yang tinggi untuk melakukannya. Kita hanya perlu ada pakaian renang, topi renang dan gogal (pelindung mata). Jika peralatan yang sedikit itu mampu kita sediakan, kita sudah boleh memulakan aktiviti renang di kolam-kolam renang yang berhampiran dengan tempat tinggal kita. Kolam-kolam renang juga sebanyak banyak dibina. Lazimnya taman-taman perumahan ada menyediakan kemudahan kolam renang di dalam komuniti mereka. Kebelakangan ini juga ada sekolah-sekolah di Malaysia terutamanya sekolah-sekolah sukan mempunyai kolam renang di sekolah mereka. Ini menunjukkan renang adalah satu kegiatan yang baik untuk kesihatan kita.

Sememangnya aktiviti renang menyihatkan tubuh badan kita. Berenang boleh meningkatkan kecergasan badan kita.  Aktiviti renang boleh meningkatkan daya tahan otot. Otot yang baik mampu melakukan sesuatu aktiviti berulang tanpa rasa penat dan sakit. Ini juga menunjukkan otot kita semakin kuat akibat daripada aktiviti renang itu. Ketika berenang gerakan otot yang dinamis bekerja terus-menerus akan membuat serabut otot bertambah banyak dan bertambah kuat. Ini akan membuatkan otot-otot badan kita akan lebih kelihatan berisi atau padat.  Kita akan berasa selesa dan tidak mudah merasa lesu dan letih.  Berenang juga meningkatkan kekuatan dan ketahanan system daya kardiovaskular kita. Jantung kita akan berdegup dengan stabil kerana kita melakukan aktiviti renang yang juga adalah aktiviti bersenam.

Renang juga meningkatkan kapasiti udara didalam paru-paru kita  renang melatih paru-paru kita bekerja lebih kuat untuk menyedut lebih banyak oksigen.  Paru-paru yang dipenuhi dengan oksigen maka proses pembakaran dalam tubuh menjadi lancar sehingga tenaga yang diperlukan dapat dipenuhi. Senaman yang dilakukan selama 30 minit dan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu akan mengekalkan kecergasan tubuh badan kita. Kecergasan tubuh badan kita adalah penting untuk menjamin kesihatan yang unggul dan mengelakkan daripada serangan penyakit hipokinetik iaitu penyakit akibat kurang bergerak.

Apa yang menariknya lagi tentang aktiviti renang ini ialah ianya boleh dilakukan oleh sesiapa saja tidak kira golongan bayi, kanak-kanak, remaja mahupun golongan dewasa atau tua. Golongan orang kurang upaya juga boleh melakukan aktiviti renang ini. Begitu juga dengan mereka yang menghidapi sakit saraf atau semput dan juga pesakit yang baru sembuh daripada kecederaan patah tulang.

2.0. Sejarah renang dunia.
            Renang dipercayai telah dilakukan oleh manusia sejak zaman prasejarah lagi. Lukisan-lukisan yang ditemui di dinding dalam  “gua  perenang” telah menjadi bukti tentang aktiviti renang  pada zaman itu. Gua ini terletak dekat ‘Wadi Sora’ di bahagian Barat Daya Mesir. Gambar-gambar ini menunjukkan gaya dada dan gaya anjing mengayuh.  Catatan tertua tentang berenang juga telah tertulis sejak dari 2000 SM. Antaranya ialah Epos Gilgamesh, lliad, Odyssey dan Alkitab (Kitab Yehezkiel 47:5, Kisah para Rasul 27:42, Kitab Yesaya 25:11) serta Beowulf dan hikayat-hikayat yang lain.
Kolam-kolam renang untuk aktiviti renang mula dibina seperti di  Istana Indian Mohanjan Daro yang memiliki kolam renang berukuran 30m X 60 m. Istana Minoan Minos of Kroos di Kreta juga dilengkapi bak mandi. Oleh itu bolehlah dikatakan golongan-golongan bangsawan pada zaman itu amat menitikberatkan tentang aktiviti renang ini.
            Pada tahun 1538, Nicolas Weyman telah menulis buku berjudul “ Colymbetes”. Ini merupakan buku pertama yang menulis tentang aktiviti renang di dunia.   Weyman yang juga seorang professor bahasa di Jerman menulis buku ini bukanlah untuk tujuan bersukan. Buku ini lebih kepada keselamatan ketika berada di air. Beliau juga memberikan cadangan kepada orang ramai tentang penggunaan alat bantu renang seperti kantung berisi udara, ikatan buluh dan sabuk pelampung. Beliau juga mengajarkan kepada pembaca bukunya teknik renangan gaya dada. Renang pertandingan di Eropah bermula pada sekitar tahun1800,  kebanyakannya menggunakan gaya dada.. Gaya rangkak depan, ketika itu dipanggil gaya trudgen, diperkenalkan pada tahun 1873  oleh John Arthur Trudgen selepas menirunya daripada orang-orang Asli Amerika.
            Pada tahun 1896, Sukan Olimpik telah dianjurkan di Athens. Acara renang telah dipertandingkan. Hanya peserta lelaki sahaja dibenarkan mengambil bahagian. Antara acara yang dipertandingkan ialah 100m, 500m dan 1200m gaya bebas. Pada tahun 1900, gaya kuak lentang telah dimasukkan ke dalam sukan Olimpik. Pada tahun 1902 gaya trudgen diperbaiki oleh Richard Cavill menggunakan tendang keribas. Sejarah renang semakin berkembang dengan pesatnya. Pada tahun 1908, asosiasi renang sedunia telah ditubuhkan dengan menggunakan nama Federasi Renang Amatur International (FINA / Federation International de Nasation de Amateur). Gaya kupu-kupu yang pada mula-mulanya merupakan salah satu pilihan kepada gaya dada telah diterima sebagai gaya yang tersendiri pada tahun 1952.
            Kini keempat-empat gaya yang dipertandingkan di sukan Olimpik ialah gaya kuak kupu-kupu, gaya kuak lentang, gaya kuak dada dan gaya bebeas. Gaya-gaya ini dipertandingkan dalam kategori individu dan berkumpulan.




3.0      Sejarah renang di Malaysia.

Perkembangan sukan renang turut dirasai di Malaysia. Penduduk di Tanah
Melayu turut menunjukkan minat terhadap aktiviti renang.  Persatuan renang yang terawal ditubuhkan di Malaysia ialah Penang Swimming Club pada tahun 1908. Selepas itu muncullah kelab-kelab renang seperti ;
i.              Penang Chinese Swimming Club 1928.
ii.            European Swimming Club 1930an di Ipoh, Taiping dan Kuala Lumpur.
iii.           Kinta Swimming Club, Ipoh 1936.
Kejohanan sukan renang telah diadakan pada tahun 1931 oleh The Malayan Chinese Olympiad. Kejohanan ini berlangsung setiap tahun hingga tahun 1937. Kejohanan disertai oleh kelab-kelab renang dari Pulau Pinang, Perak,  Johor dan Melaka.
The Malayan Amateur Swimming Union telah ditubuhkan pada tahun 1955.  Pertandingan yang pada mulanya antara kelab-kelab renang telah bertukar kepada pertandingan renang antara negeri-negeri.
 Pada tahun 1956, Malaya buat kali pertama menyertai Sukan Olimpik di Melbourne, Australia. Malaya menyertai dalam lima jenis acara sukan iaitu olahraga, angkat berat, renang, menembak dan hoki. Untuk sukan renang hanya dua perenang lelaki dihantar. Mereka ialah Fong Seow Hor dan Lim Heng Chek
Kini persatuan renang di Malaysia telah dikenali sebagai Amateur Swimming Union Malaysia (ASUM) yang berpejabat di Pusat Akuatik Nasional, Kompleks Sukan Negara, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.  ASUM adalah ahli gabungan dengan badan renang dunia iaitu Federation Internationale de Nation Amateur (FINA).
Sejak tahun 1956 lagi, Malaysia telah menyertai pertandingan renang antarabangsa termasuklah Sukan Olimpik,  Sukan  Komanwel, Sukan Asia, Sukan SEAP / SEA dan Kejohanan renang peringkat dunia dan Asia yang lain.
Dalam sukan SEA XV di Kuala Lumpur, pada tahun 1989, Nurul Huda Abdullah, perenang Malaysia memungut lapan pingat emas dan mencipta rekod renang Sukan SEA untuk acara 200 meter gaya bebas (2:05.75), acara 400 meter gaya bebas (4:21.98) acara 200 meter medley individu (2:22.74) dan acara 400 meter medley individu (4:59.61). Nurul Huda juga dihadiahkan “The Coca-cola Outstanding Female Athlete of the 15th SEA games.
Seorang lagi perenang kita yang cemerlang ialah Jeffrey Ong yang dikenali sebagai “King of Malaysia pools” memungut dua pingat emas untuk acara 400 meter dan 1,500 meter gaya bebas (lelaki) dalam empat Sukan SEA berturut-turut iaitu pada 1987 di Jakarta, 1989 di Kuala Lumpur, 1991 di Manila dan 1993 di Singapura. Dia memungut dua pingat perak untuk acara-acara yang sama di Kejohanan Renang Asia pada 1988 di Beijing dan Sukan Asia, 1990 di Beijing juga. Di World Student Games, Sheffield, 1991 dia memungut satu pingat perak untuk acara 1,500 neter gaya bebas. Dia juga mewakili Malaysia di Sukan Olimpik pada tahun 1988 di seoul dan 1992 di Barcelona. Dia telah bersara daripada pertandingan. Seorang pemegang biasiswa Kementerian Sukan, Jeffrey telah menerima Sarjana Muda Penyiaran Bachelor of Broadcasting) dari University of Southern

4.0    Gaya Renang
Ada empat gaya renang yang dipertandingkan sehingga ke peringkat sukan Olimpik iaitu gaya kuak dada, gaya kuak kupu-kupu, gaya kuak lentang dan gaya bebas.
4.1            Gaya kuak dada.
Gaya kuak dada ialah gaya berenang yang paling popular untuk renang rekreasi. Gaya ini juga dikenali dengan nama gaya katak. Gaya ini memerlukan tubuh stabil dan kepala boleh berada di luar atau di dalam air  untuk suatu tempoh yang lama.

Kedua-dua belah kaki perlu ditendang keluar sementara kedua-dua belah tangan diluruskan ke hadapan. Kemudian kedua-dua beelah tangan dibuka ke arah sisi badan seperti gerakan membelah air supaya badan maju ke hadapan. Gerakan ini seolah-olah meniru gaya seekor katak yang sedang berenang.  Perenang melakukan pernafasan ketika mulut berada di permukaan air. Ini di selang seli dengan satu kali gerakan tangan  kaki atau dua kali gerakan tangan kaki.

Bagi individu yang baru mengikuti kelas renang mereka akan diajar untuk berenang gaya kuak dada ataupun gaya bebas. Renang gaya kuak dada ini adalah renang yang paling lambat sekali mengikut aturan yang dikeluarkan olah Federasi Renang Internasional.

4.2             Gaya Kuak Lentang
Gaya kuak lentang ialah perenang melakukan renangan dengan cara menelentang di atas permukaan air.  Wajah perenang menghadapa ke atas dan ini memudahkan perenang bernafas. Namun perenang hanya boleh memandang ke atas dan tidak boleh memandang ke hadapan. Ketika berlumba perenang mengetahui jarak dinding dengan mengira jumlah gerakan kayuhan renang mereka.
Dalam gaya kuak lentang, gerakan tangan dan kaki serupa dengan gaya bebas. Kedua – dua belah tangan secara bergilir digerakkan menuju ke pinggang seperti pergerakan mengayuh. Di dalam pertandingan, permulaan acara gaya kuak lentang adalah berbeza dengan gaya bebas, kuak dada dan gaya kupu – kupu yang semuanya bermula di atas blok permulaan. Gaya kuak lentang, perenang peril bermula di dalam kolam.  Perenang akan menghadap dinding dengan kedua-dua
belah  tangan  memegang besi pemegang di sisi kolam. Kedua – dua lutur dibengkokkan ke dada dan tapak kaki bertumpu di dinding kolam.  Apabila siren dibunyikan perenang akan menolak dinding dengan  dan badan akan mula membelah air kolam.
            Gaya kuak lentang adalah gaya renangan yang sudah dikenali sejaak zaman kuno lagi. Ianya pertama kali dipertandingkan pada tahun 1900 di Olimpiade Paris. Oleh itu ianya merupakan gaya renang kedua tertua selepas gaya bebas.

4.3            Gaya Kupu – kupu
Gaya kupu – kupu atau gaya ikan lumba-lumba adalah satu gaya berenang dengan posisi dada menghadap ke permukaan air. Kedua belah lengan secara bersamaan ditekan ke bawah dan digerakkan ke arah luar sebelum diayunkan ke depan. Kaki pula digerakkan dengan cara menendang ke atas dan ke bawah bersama-sama. Udara dihembuskan kuat-kuat dari mulut dan hidung sebelum kepala muncul dipermukaan air. Udara dihirup ketika berada di luar air.

Gaya kupu-kupu dicipta pada tahun 1933 dan  merupakan gaya renang yang paling baru. Perenang yang ingin mencuba gaya ini perlu mempelajari gaya renang ini dengan lebih lama berbanding dengan gaya renang yang lain. Ini kerana gaya renang ini memerlukan waktu yang lebih lama untuk koordinasi gerakan tangan dan kaki.

Gaya renang kupu-kupu ini juga memaksa perenang menggunakan tenaga yang lebih banyak. Kelajuan gaya renang ini diperolehi daripada ayunan kedua belah tangan secara sama. Perenang yang berenang dengan menggunakan gaya renang kupu-kupu ini boleh mengatasi kepantasan perenang yang berenang dengan gaya  bebas.

4.4            Gaya bebas
Gaya bebas adalah berenang dengan posisi dada menghadap ke permukaan air. Kedua belah lengan secara bergantian digerakkan jauh ke depan dengan gerakan mengayuh, sementara kedua belah kaki secara bergantian digerakkan naik turun ke atas dan ke bawah. Sewaktu berenang gaya bebas, posisi wajah menghadap ke permukaan air. Pernafasan dilakukan semasa lengan digerakkan keluar dari air, semasa tubuh mengiring dan kepala berpaling ke sisi. Semasa mengambil nafas, perenang boleh memilih untuk menoleh ke kiri atau ke kanan

4.4.1. Bagaimana berenang gaya bebas dengan cara yang betul:

4.4.1.1                 Kaki terus bergerak (tidak boleh berhenti), walau ketika sedang mengambil nafas
4.4.1.2                    Tangan kanan dan kiri bergerak terus secara bergantian (tanpa   
     henti).
4.4.1.3                 Posisi telapak tangan agak menghadap ke luar ketika akan menyentuh permukaan air. Jadiseolah-olah hujung ibu jari tangan yang menyentuh permukaan air terlebih dahulu.
4.4.1.4                      Ketika kepala menoleh ke kanan (atau ke kiri) untuk mengambil nafas, kemudian dengan pantas gerakkan kembali kepala ke dalam air. Jangan menunggu gerakan tangan kanan (tangankiri) selesai.
4.4.1.5                       Agar gaya bebas ini menjadi lebih cepat dan gerakannya lebih stabil, pengambilan nafasdilakukan setelah 2 - 3 set gerakan tangan. Jadi jangan sesekali gerakan tangan sambilmengambil nafas.


5.0       Kemudahan dan peralatan renang.
      Sebelum seseorang itu ingin menyertai aktiviti renang, dia perlulah memiliki alatan renang yang sesuai untuknya. Alatan renang ini akan memudahkan dirinya dan membuatkan dirinya selesa ketika beerenang nanti. Kolam renang yang dipiih untuk melakukan aktiviti renang juga mestilah kita ketahui tahap kualiti yang perlu dipenuhi oleh pengusaha kolam renang itu. Ini penting supaya kita tidak mendapat sebarang jangkitan dan kecederaan ketika berenang di kolam itu. Berikut adalah alatan yang perlu ada pada seorang perenang.




5.1  Gogal atau kaca mata renang.

Gogal

            Gogal atau kaca mata renang amatlah penting ketika berenang di dalam kolam mahupun lautan. Jika di dalam kolam  kaca mata renang ini dapat melindungi mata kita dari keperihan akibat kemasukan bahan klorin  ke dalam mata. Kaca mata renang juga dapat mencegah mata kita daripada kecederaan iritasi mata.
            Selain memberikan penglihatan yang jelas di dalam air, penggunaan gogal juga penting untuk melindungi mata daripada air kolam yang tidak diketahui tahap kebersihannya.  Gogal yang baik diperbuat daripada poli-karbonat. Ia tidak boleh pecah melalui kemalangan biasa. Manakala gogal tidak berkualiti boleh mendatangkan kecederaan apabila ia pecah. Cukup bahaya untuk kegunaan kanak-kanak yang sentiasa berkejaran.
Untuk kegunaan kanak-kanak, gogal dengan soket mata berkusyen lembut dan tebal dapat mengelakkan kesakitan mata akibat pemakaian gogal yang ketat. Untuk memaksimumkan fungsi, elakkan mencelup gogal ke dalam air kolam sebelum atau selepas berenang kerana air kolam boleh menjadikannya lebih kotor dan masalah berkabus.




5.2  Kicking board.

Kicking Board

            Kicking board adalah satu alatan renang untuk membantu kanak-kanak yang baru belajar renang. Orang dewasa yang baru menceburi sukan renang juga digalakkan menggunakan kicking board. Alatan ini memudahkan kita untuk memahirkan gerakan kaki ketika melakukan aktiviti renang terutamanya  gaya kuak dada.

5.3       Baju Renang


            Pakaian renang direka bukan hanya untuk dipakai semasa pertandingan. Ia memberi banyak kelebihan yang diperlukan semasa berada di dalam air dengan meningkatkan daya apungan, lebih fleksibel, kurang menyerap peluh dan lebih ringan.
            Baju dan seluar renang yang baik  diperbuat daripada lycra iaitu sejenis gentian spandeks yang menggantikan penggunaan nilon pada pakaian renang terdahulu. Lycra adalah bahan yang ringan dan mengurangkan geseran semasa berada di dalam air, sekali gus meningkatkan kepantasan berenang. Untuk kanak-kanak yang menghabiskan lebih banyak masa di kolam, pakaian yang menutupi seluruh anggota badan adalah perlindungan terbaik.
            Selain menutup kulit daripada panas terik, satu lagi perlindungan penting semasa mereka berendam adalah pakaian yang tebal. Baju dan seluar daripada neoprene iaitu getah sintetik dengan ketebalan 1.5 milimeter adalah pilihan yang ideal. Ketebalan dapat menambah daya apungan yang membantu kanak-kanak selesa di dalam air.
5.4       Topi Renang

Topi Renang

            Selain  baju dan seluar renang, pemakaian topi renang juga antara alat yang semakin kerap dikuatkuasakan. Di kalangan mereka yang aktif berenang, pemakaian topi renang adalah satu kemestian.
            Topi renang dapat  melindungi rambut daripada air klorin yang menyebabkan rambut kesat dan kekuningan. Selain itu, ia juga mengelakkan minyak pada rambut mencemari air kolam.
            Antara perlindungan lain yang mungkin diperlukan untuk mereka yang kerap menghabiskan masa di kolam renang atau di pantai termasuk juga krim penghalang sinaran matahari (sun block) yang melembapkan kulit dan melindungi daripada pancaran ultraungu.
5.5       Kolam Renang



Kolam renang.
            Kolam renang menurut Freedman (1977) ialahsebarang bentuk binaan sama ada besen atau tangki  air yang digunakan untuk berenang, terjun, renang rekreasi dan mempunyai kedalaman air sedalam dua kaki atau lebih.
Kolam renang perlu diselenggara dengan baik. Apabila menyebut tentang penyelenggaraan, tiga perkara utama yang perlu dititikberatkan oleh pengusaha kolam renang atau individu yang mempunyai kolam renang iaitu recirculation (system pusingan semula air), filtratrotion (penapisan) dan water chemistry (bahan kimia).
            Kolam renang yang  yang tidak diuruskan akan menyebabkan kecederaan, jangkitan kuman dan masalah kesihatan kepada perenang-perenang yang menggunakan kolam renang tersebut.
   Oleh itu sebagai pengguna, kita perlulah memilih kolam renang yang diuruskan dengan baik.

6.0     Organisasi dan Aktiviti Persatuan Renang.
      Di negara kita sudah banyak kelab atau persatuan renang yang ditubuhkan.  Kelab-kelab ini ditubuhkan dengan tujuan memberikan pendedahan kepada masyarakat tentang kebaikan berenang.  Kelab-kelab renang ini jug memudahkan orang ramai belajar bagaimana hendak berenang.  Ramai ibu bapa kini menghantar anak mereka ke kelab-kelab untuk berlatih berenang. Anak-anak yang belajar berenang pada usia yang muda pasti akan menjadi seorang perenang yang hebat suatu hari nanti. Mungkin mereka akan menjadi pelapis kepada ahli sukan renang negara  kita.

6.1                    Carta Organisasi Dolphin Swimming Academy
            Salah satu kelab renang yang terdapat di Negeri Sembilan ialah Dolphin Swimming Academy yang berpusat di Seremban 2. Berikut ialah carta organisasi  Dolphin Swimming Academy :

Pengurus / Ketua Jurulatih/ Master Coach     :           Ab. Aziz Bin A. Rahman PJK
Penolong Pengurus                                              :           Puan Katijah bte Musa.
Eksekutif Akaun                                                     :           Nur Izzah Sakinah
Jurulatih Senior                                                      :           Ab Azim Farhan
                                                                                                Mohd Pazin  bin Hashim
                                                                                                Fauzy Alias
Trainers                                                                    :           Shahrizal Musa bin Saiful



6.2       Aktiviti persatuan renang Dolphin                 Swimming Academy

            Aktiviti utama kelab ini ialah memberi latihan kepada ahli-ahlinya tentang aktiviti renang. Terdapat kelas-kelas renang yang boleh diikuti untuk kanak-kanak berumur 7 hingga 12 tahun.  Kelas renang untuk golongan dewasa juga turut disediakan. Manakala jurulatih yang memberikan tunjuk ajar terdiri daripada mereka yang bertauliah dan berpengalaman.
           
            Objektif kelas-kelas renang diadakan adalah untuk melatih kemahiran ikhtiar hidup pelajar ketika berada di dalam air. Mencegah kejadian kelemasan dan membolehkan pelajar bergerak menjauhkan diri dari bahaya berada di dalam air.
Membina keyakinan pelajar untuk terus mengikuti pembangunan dan kemahiran akuatik. Lampiran disertakan untuk rujukan tambahan.      

7.0            Etika, peraturan asas kolam dan           keselamatan kelas.

            Apabila kita mengunjungi sesebuah kolam renang, kita mestilah mematuhi etika dan peraturan yang terdapat di kolam renang itu. Ini penting untuk menjamin keselamatan dan keselesaan diri kita dan pengunjung yang lain.

7.1                    Etika dan peraturan asas kolam.
       Di antara kawasan berair seperti laut, sungai, tasik dan sebagainya, kolam renang boleh diklasifikasikan sebagai kawasan air yang paling selamat. Namun, ia bukanlah tanpa bahaya. Sama penting bagi kita untuk memerhatikan dan mengawai keadaan sekeliling dan persekitaran kolam tersebut.

Antara potensi bahaya di kolam termasuklah:

7.1.2   Kedalaman air -
Ada sesetengah kolam renang tidak mempunyai sempadan atau papan tanda yang jelas antara kawasan cetek dan dalam. Malah, ada juga kolam renang yang tidak dituliskan dengan jelas kedalaman dalam tersebut.

7.1.3   Lantai yang licin -
Sesetengah kolam renang, terutama yang telah lama dibina menggunakan jubin halus seperti mozek, yang mudah licin selepas terkena air.

7.1.4   Jubin yang pecah -
Dasar kolam dan bucu kolam sering mengalami masalah jubin/seramik yang pecah. Ini boleh menimbulkan kecederaan jika terpijak di tempat tersebut.

.
7.2               Peraturan – peraturan di kolam renang.
7.2.1    Pekerja yang  berpenyakit tidak boleh bekerja di kolam                                               renang. Pekerja –pekerja di sesebuah kolam renang perlukan                         disahkan tahap . kesihatannya oleh pakar perubatan yang                                   bertauliah.
7.2.2     Pengunjung yang berpenyakit  berjangkit  atau luka tidak boleh berada di kolam.
7.2.3     Pengunjung tidak dibenarkan membawa barangan berbahaya seperti pisau, kaca, bahan kimia dan sebagainya ketika berada di kolam renang.
7.2.4     Kemudahan untuk keselamatan dan kecemasan seperti telefon, pelampung, kotak kecemasan (peralatan dressing, bandage dan antiseptik) sepatutnya harus ada dan berfungsi dengan baik.
7.2.5     Setiap kolam renang harus ada papan tanda yang jelas dan ditempatkan di tempat yang strategik. Papan tanda ini bertujuan menerangkan tentang peraturan-peraturan serta larangan-larangan seperti berikut :
7.2.5.1        dilarang menyelam.
7.2.5.2        Dilarang mengunyah Chewing Gum.
7.2.5.3        Dilarang membawa makanan dan minuman.
7.2.5.4        Tanda haluan perenang.
7.2.5.5        Tiada alkohol.
7.2.5.6        Jangan berlari di tepi kolam renang.
7.2.5.7        Rehat ketika penat.

7.2.6                 Pengunjung digalakkan mandi sebelum turun ke dalam kolam                    renang. Ini bertujuan agar pengunjung dalam keadaan bersih                      ketika berada di dalam kolam renang.
7.2.7                     Penyelamat ataupun lifeguard mesti sentiasa berada,                      memerhati dan bersedia menghadapi segala kemungkinan          semasa pengunjung  menggunakan kolam renang.                         Penyelamat selalu duduk di atas kerusi  setinggi sekurang-              kurangnya satu meter untuk memudahkan membuat                 pemantauan.
7.2.8                 Alat pelampung untuk aktiviti menyelamat perlu diikat dengan                     tali yang panjangnya sekurang-kurangnya menyamai lebar                        kolam.
7.2.9                    Kayu galah yang bukan diperbuat daripada jenis konduktor              seperti kayu untuk aktiviti menyelamat perlu ada dengan                       panjang sekurang-              kurangnya 3.6 meter.
7.2.10                 Bagi kolam jenis separuh awam khidmat penyelamat tidak                            semestinya ada tetapi alatan menyelamat perlu disediakan.



7.3               Keselamatan kelas.        
            7.3.1.  Perenang  mestilah melakukan aktivit memanaskan badan dan                               regangan sebelum turun berenang. Ini untuk mengelakkan berlakunya                       kekejangan otot semasa berenang.
            7.3.2   Perenang  hendaklah mandi untuk membersihkan tubuh badan                             sebelum turun ke dalam kolam.
            7.3.3   Gerak kaki  perlu dilatih terlebih dahulu sebelum mencuba gaya renang               yang lain.
            7.3.4.  Berenang mengikut kemampuan diri. Jangan memaksa diri untuk                          melakukan aktviti yang memerlukan tahap kecergasan yang tinggi.
            7.3.5   Perenang digalakkan memakai pakaian renang yang berwarna                               berbanding dengan pakaian renang yang berwarna putih. Ini kerana air               kolam dapat mengubah warna ptuih menjadi kekuning-kuningan.
            7.3.6   Bagi yang baru menceburi aktiviti renang digalakkan berjalan-jalan di                    dalam kolam untuk menyesuaikan diri dengan air, kolam dan                                  kedalaman kolam.
            7.3.7   Jangan berenang ketika perut kosong kerana berenang memerlukan                    tenaga yang banyak. Perenang juga tidak boleh berenang ketika perut                   penuh atau terlalu kenyang kerana badan akan menjadi lebih berat.
            7.3.8.  Jika telinga dimasuki air perlu dikeluarkan dengan segera.
            7.3.9.  Pakaian renang hendaklah dijemur di tempat yang teduh untuk                              menjamin kualiti fabriknya.
            7.3.10 Perenang perlu mengamalkan rehat yang cukup supaya tidak keletihan               ketika berenang.
            7.3.11 Walaupun kita mahir berenang kita jangan lupa bahawa kita juga boleh                lemas.
8.0        Refleksi

            Pertama sekali sya mengucapkan syukur ke Hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia Nya saya berjaya menyiapkan tugasan ini. Keduanya terima kasih kepada pensyarah Encik Jalil Bin Osman yang banyak memberikan bimbingan dan tunjuk ajar ketika saya menyudahkan tugasan ini. Terima kasih saya juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang sentiasa sudi memberi bantuan dari segi idea dan sumber maklumat.

            Tugasan ini sedikit sebanyak telah mendedahkan saya kepada dunia renang itu sendiri. Melalui sejarah renang yang saya baca dan kaji, tahulah saya bahawa renang ini telah lama dipraktikkan oleh manusia. Sejak dari zaman kuno lagi manusia telah pandai berenang. Ini  terbukti dengan penemuan Gua Perenang di Mesir. Mungkin manusia zaman dahulu lebih laju berenang daripada manusia zaman moden sekarang.

            Melalui tugasan ini juga saya mengetahui bagaimana manusia berusaha menambahbaikkan gaya-gaya renang itu sendiri. Manusia mula mengkaji bagaimanakah kita hendak berenang. Manusia juga semakin menyedari bahawa berenang adalah satu kemahiran yang perlu dikuasai oleh setiap individu supaya tidak mendapat kecelakaan ketika berada di dalam air. Ini dapat saya temui dalam buku yang ditulis oleh seorang Jermanyang bernama Nicolas Weyman pada tahun  1563. Beliau menulis di dalam bukunya yang berjudul “Colymbetes” yang mana buku ini mengajar manusia tentang keselamatan ketika di dalam air.


            Manusia mula memikirkan bahawa renang adalah salah satu sukan yang bagus untuk manusia. Oleh itu renang mula dipertandingkan di peringkat Olimpik. Gaya-gaya renang yang dipertandingkan juga diperbaiki dan manusia mula berlatih untuk meningkatkan kelajuan mereka ketika berenang. Gaya renang yang dipertandingkan ialah gaya bebas, gaya kuak lentang, gaya kuak dada dan gaya kupu-kupu. Pertandingan renang lazimnya menjadi acara tumpuan ketika kejohanan utama di dunia seperti Sukan Olimpik, Sukan Komanwel, Sukan Asia dan sebagainya.

            Melalui tugasan ini juga saya mengetahui bahawa renang juga telah wujud di Negara kita sejak zaman era penjajahan lagi. Banyak persatuan-persatuan renang telah diwujudkan untuk melatih dan melahirkan atlit-atlit renang yang berbakat di Negara kita. Kemuncak aktiviti renang di Negara kita ialah dengan wujudnya ASUM ataupun  Amateur Swimming Union Malaysia. Maalaysia mula mengukir nama sebagai antara Negara yang mempunyai ahli renang yang berbakat besar seperti Nurul Huda Abdullah,  Jeffrey Ong, Daniel Beego, Pandalela dan sebagainya.

            Hasil kajian saya juga, saya mendapati banyak kelab-kelab dan persatuan-persatuan telah diwujudkan di negara kita. Kelab-kelab ini ditubuhkan dengan tujuan mengajak lebih ramai rakyat Malaysia menceburi dunia renang. Ini kerana renang bukanlah bertujuan untuk pertandingan sahaja, bahkan renang boleh kita lakukan untuk meningkatkan stamina tubuh badan kita. Ini kerana renang adalah salah satu senaman yang terbaik untuuk tubuh badan kita. Selain itu kita perlu belajar renang untuk keselamatan diri kita sendiri dan orang lain juga. Kelab-kelab ini menyediakan jurulatih-jurulatih yang bertauliah untuk mengajar ahli-ahlinya berenang. Kelab-kelab ini juga aktif menganjurkan kursus-kursus renang dan aktiviti menyelamat di air. Semua kursus ini memberi manfaat yang besar kepada kita semua.

            Kolam-kolam renang juga semakin banyak dibina di negara kita. Kesemua kolam renang yang dibina untuk individu ataupun terbuka perlulah melalui proses yang baik untuk menjamin kualiti kolam renang yang sesuai untuk kesihatan kita. Setiap kolam renang perlu diselenggara dengan baik bagi menjamin kualiti airnya adalah selamat kepada perenang.

            Setiap perenang juga mestilah mempunyai alatan untuk berenang yang lengkap ketika hendak turun berenang di kolam. Hasil daripada tugasan ini saya mengetahui mengapa kita perlu memakai alatan renang seperti baju renang, gogal, penutup kepala dan sebagainya. Ini adalah untuk menjamin keselematan diri kita daripada kualiti air yang kurang baik di kolam renang. Pakaian renang pula memberikan keselesaan kepada kita untuk berenang.

            Seterusnya tugasan ini juga menyedarkan saya tentang perlunya mengetahui peraturan-peraturan dan langkah-langkah keselamatan ketika berda di kolam renang. Jika kita mematuhi dan mengikuti langkah-langkah keselamatan dan peraturan-peraturan ini kita dapat menjamin keselamatan diri kita dan pengunjung lain ketika berada di kolam renang. Peraturan-peraturan ini diwujudkan bukanlah untuk menyulitkan pengunjung tetapi adalah untuk keselesaan pengunjung itu sendiri.


            Sesungguhnya saya rasa amat bertuah kerana berpeluang melakukan tugasan ini. Tugasan ini amat bermanfaat kepada saya dan saya berharap ianya juga akan membawa kebaikan kepada orang lain juga. Kepada mereka yang tidak yakin ketika berada di dalam air, marilah kita belajar berenang. Pasti kita akan mendapati aktiviti renang adalah satu aktiviti yang sangat berfaedah kepada kita semua.

2 ulasan:

  1. Terbaik tuan...saya azman misbah .....

    Dengan rendah dirinya saya menjemput tuan jika kelapangan singgah ke blog kami www.swimmingtrainning.blogspot.com untuk bertukar-tukar infomarsi...terima tuan

    Ikhlas ,
    Azman misbah
    Malaysia Swimming Teachers' Association

    BalasPadam
  2. Terima kasih info sangat bermanfaat..

    BalasPadam