1.0
Pengenalan
Pembelajaran
adalah satu perubahan tingkahlaku. Ianya membawa maksud bahawa seseorang
kanak-kanak apabila mampu melakukan sesuatu yang baru berbanding dengan
sebelumnya, maka telah berlaku pembelajaran di situ. Kesimpulannya pembelajaran
memerlukan seseorang mengambil langkah baru atau mengubahsuai yang sedia ada.
Lazimnya pembelajaran dinilai berasaskan kemampuan seorang kanak-kanak itu
mampu membaca, menulis, mengira atau melakukan sesuatu yang baru.
Dalam
konteks pendidikan , pembelajaran bolehlah didefinisikan sebagai perubahan
tingkahlaku seseorang akibat perolehan ilmu, kemahiran atau amalan hasil
daripada proses pendidikan. Ini bermakna pembelajaran berlaku apabila murid
–murid mampu untuk mengaplikasikan ilmu yang baru diperolehi dalam situasi
kehidupan seharian.
Teori
pembelajaran pula ialah hasil kajian yang dijalankan oleh ahli-ahli psikologi
tentang prinsip-prinsip dan hukum-hakam pembelajaran itu sendiri. Teori pembelajaran ini menjadi pegangan dan
panduan guru-guru ketika menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam kelas. Dengan menggunakan teori pembelajaran ini diharapkan guru dapat
memahami cara murid-muridnya belajar. Guru yang baik akan dapat mengaitkan
prinsip pembelajaran dengan kaedah dan teknik yang akan digunakan.
Terdapat
lima teori pembelajaran yang telah diwujudkan oleh ahli-ahli psikologi
terkemuka dunia. Teori pembelajaran yang dimaksudkan ialah Teori Pembelajaran
Kognitif, Teori Pembelajaran Behavioris,
Teori Pembelajaran Konstruktivis, Teori Pembelajaran Sosial dan Teori
pembelajaran Humanistik. Setiap teori ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Setiap satunya
juga mempunyai konsep, prinsip, ciri-ciri dan pendekatan yang berbeza.
Di dalam
kerja kursus Murid Dan Alam Belajar ini kami akan memberikan tumpuan kepada
Teori Pembelajaran Behavioris dan Teori Pembelajaran Kontruktivis.
2.0
Teori Pembelajaran Behavioris
Teori Pembelajaran Behavioris telah
diperkenalkan oleh Ivan Pavlov Dan dimurnikan oleh Thorndike dan Skinner. Teori
Behavioris berpendapat bahawa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan
tingkah laku. Dalam bentuk pendekatan Teori Behavioris, tingkah laku pelajar
dinilai sebelum memulakan pengajaran. Pembelajaran memerlukan penyusunan
(stimuli) ransangan dalam persekitaran supaya pelajar dapat memberikan respon
yang baik dan diberi pengukuhan. Teori pembelajaran Behavioris lebih menekankan
tingkahlaku yang dapat dilihat sahaja. Apa yang berlaku di dalam otak murid
bukanlah tujuan utama teori pembelajaran Behavioris. Tokoh-tokoh Behavioris
menganggap otak manusia seperti kotak hitam yang gelap.
Tokoh-tokoh Teori Pembelajaran Behavioris ini
telah menjalankan kajian untuk membuktikan keberkesanan teori pembelajaran
mereka.
2.1
J.B. Watson
J.B.Watson adalah pengasas teori pembelajaran
Behavioris. Beliau telah menjalankan satu ujikaji ke atas
seorang kanak-kanak yang bernama Albert
B yang berumur Sembilan bulan pada tahun 1920. Eksperimen ini telah dinamakan
Little Albert. Kajian ini ialah di mana seorang bayi telah dilazimkan untuk
menunjukkan ketakutan terhadap bunyi yang kuat.
Albert pada usia sembilan bulan
telah ditunjukkan dengan seekor tikus. Albert pada mulanya tidak menunjukkan
rasa takut kepada tikus itu. Pada usia sebelas bulan, Albert sekali lagi
ditunjukkan dengan tikus. Pada kali ini Watson telah mengetuk batang besi yang
mengeluarkan bunyi yang kuat pada ketika tikus itu ditunjukkan kepada Albert.
Albert menangis apabila mendengar bunyi yang kuat itu. Setiap kali tikus
ditunjukkan kepada Albert, bunyi besi akan diperdengarkan. Akhirnya Albert
menangis setiap kali tikus ditunjukkan.
J.B. Watson menjelaskan bahawa
Albert telah mengaitkan tikus putih sebagai ransangan asal yang bersifat
neutral telah menjadi ransangan terlazim dengan bunyi kuat sebagai ransangan
tidak terlazim. Ini bermakna apabila Albert menangis setiap kali tikus
ditunjukkan, pembelajaran telah berlaku. Selepas sepuluh hari, tikus
ditunjukkan berulang kali tanpa bunyi yang kuat, Albert tidak lagi menangis.
Maka ini menunjukkan telah berlaku proses penghapusan.
Ini dapat diterangkan dengan rajah
di bawah.
Gerakan Semulajadi:
Proses Berpadanan :
Berlakunya Pembelajaran :
Gambarajah menunjukkan kajian yang dijalankan
oleh J.B. Watson.
Bagaimanapun eksperimen ini telah menjadi isu
yang besar kerana penggunaan kanak-kanak.
2.2
Ivan Pavlov
Ivan Pavlov pula terkenal dengan
eksperimen klasik di mana anjing telah dilazimkan untuk mengeluarkan air liur
sebagai tindak balas kepada bunyi loceng. Beberapa konsep penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dihasilkan melalui pelaziman klasik yang
dikemukakan oleh Pavlov. Konsep tersebut ialah diskriminasi, pembelajaran
semula, generalisasi dan penghapusan.
Generalsisasi bermaksud ransangan
yang sama akan menghasilkan tindak balas yang sama. Diskriminasi berlaku
apabila individu bertindak balas terhadap sesuatu ransangan yang tertentu
sahaja dan tidak pada ransangan yang lain.
Penghapusan berlaku apabila ransangan terlazim yang tidak disertaidengan
ransangan tidak terlazim. Pembelajaran semula akan berlaku apabila ransangan
terlazim dan dan ransangan tidak terazim dijalankan serentak, maka individu
akan bertindak balas seperti keadaan asalnya.
Konsep-konsep tersebut diperolehinya
setelah menjalankan kajian terhadap seekor anjing. Pavlov mengkaji fungsi
pencernaan pada anjing dengan melakukan pemerhatian pada kelenjar air liur
anjing. Beliau sedar anjing akan mengeluarkan air liur anjing akan mengeluarkan
air liur sebelum makanan sampai ke mulutnya dan mencari hubungan timbal balik
antara air liur dengan aktiviti perut. Pavlov ingin melihat ransangan luar dapat mempengaruhi proses ini.
Gambarajah Eksperiman Pavlov
Eksperimen Pavlov terhadap anjing
ini telah dijalankan secara tiga fasa:
Fasa Pertama. (Sebelum Pelaziman)
Anjing diberi makanan (Ransangan Tidak Terlazim)
mengakibatkan air liur anjing meleleh (Gerakbalas
Tidak Terlazim). Loceng dibunyikan sebelum makanan ditunjuk, air liur tidak
meleleh (Ransangan Neutral).
Fasa Kedua. (Semasa Pelaziman)
Pavlov
membunyikan loceng (Ransangan Neutral)
sebelum memberi anjing makan. Pavlov mengulangi perbuatan memadankan loceng
dengan makanan (Ransangan Tidak
Terlazim) untuk beberapa kali.
Fasa Ketiga (Selepas pelaziman )
Apabila Pavlov membunyikan loceng (Ransangan Terlazim), air liur anjing
meleleh(Gerakbalas Terlazim)
walaupun makanan (Gerakbalas Tidak
Terlazim) tidak diberikan.
Gambarajah menunjukkan eksperimen yang
dijalankan oleh Pavlov.
Kesimpulannya, hanya makanan sahaja
yang dikaitkan dengan lelehan air liur. Namun akibat padanan yang berulangan,
telah wujud satu perkaitan antara loceng dengan lelehan air liur. Perkaitan
yang wujud ini dikenali sebagai pembelajaran. Hasil pemerhatian yang dilakukan
sepanjang eksperimen tersebut, Pavlov telah melahirkan beberapa konsep yang
berkaitan seperti jadual di bawah.
Konsep
|
Penjelasan
|
Generalisasi
ransangan
|
Anjing bukan sahaja meleleh air liur
apabila mendengar bunyi loceng malah ianya mengeluarkan air liur terhadap
bunyi-bunyi yang lain. Ini bermakna anjing belajar apabila mendengar
bunyi-bunyian makanan akan dihidangkan.
|
Penghapusan
|
Jika loceng tidak dipadankan dengan
makan airu liur akan berhenti meleleh.
|
Pemulihan
spontan
|
Respon terhapus kembali semula selepas
satu tempoh masa tetapi akan terhapus juga sekiranya anjing tidak diberikan
makanan.
|
Diskriminasi
|
Anjing belajar membezakan antara
loceng yang serupa (ransangan), kemudian ketahui bunyi loceng yang akan atau
tidak diikuti dengan makanan.
|
Pelaziman
tahap tinggi
|
Setelah anjing telah dilazimkan,
cahaya boleh ddikelipkan bersama bunyi loceng. Lama-kelamaan air loceng akan
meleleh terhadap cahaya (ransangan terlazim) tanpa bunyi loceng.
|
2.3
Edward Lee Thorndike.
Edward Lee Thorndike pula
berpendapat manusia belajar menggunakan kaedah cuba dan ralat. Oleh itu beliau
mengatakan bahawa ganjaran dan denda adalah dua factor penting yang membantu
dalam pembelajaran manusia. Pembelajaran berlaku mengikut hubungan antara ransangan
dan gerak balas. Thorndike percaya bahawa motivasi, ganjaran dan denda amat
penting dalam proses pembelajaran. Ganjaran akan membuatkan murid riang, selesa
dan bermotivasi untuk belajar manakala denda akan mengingatkan pelajar agar
tidak melakukan kesalahan ketika proses pembelajaran berlangsung.
Pendapat beliau ini adalah
bersandarkan kepada hasil kajian yang telah beliau jalankan iaitu Kotak Ajaib
Thorndike. Kajian ini dijalankan ke atas kucing lapar yang diletakkan di dalam
sebuah kotak ajaib. Makanan kucing itu diletakkan di luar kotak. Kucing itu
berusaha untuk keluar dari kotak melalui proses cuba jaya. Beliau mengulangi kajian dan mendapati jangka
masa kucing di dalam kotak semakin singkat. Ini bermaksud bahawa kucing
tersebut bukan sahaja mengetahui bentuk tindakan yang perlu diambil, bahkan
berjaya membuat perkaitan antara situasi di mana ia berada dengan gerakbalas
yang tepat untuk membebaskan diri.
Merujuk kepada Teori Connectiosnisme
Thorndike, terdapat tiga hukum iaitu
Hukum Kesediaan, Hukum Latihan dan Hukum Kesan. Hukum Kesediaan ialah
pembelajaran menjadi lebih berkesan sekiranya murid sudah bersedia dari segi fizikal dan mental.
Hukum Latihan pula ialah ulangan adalah asas kepada gerakbalas yang diingini
seterusnya mengukuhkan ingatan murid. Hukum Kesan ialah murid menjadi seronok
apabila diberi ganjaran apabila berjaya didalam sesuatu pembelajaran.
2.4
Burhus Frederick Skinner
Seorang lagi tokoh Behavioris,
Burhus Frederick Skinner pula dalam kajiannya menunjukkan pelaziman operan di
mana organism bertindakbalas terhadap persekitaran dalam proses pembelajaran.
Beliau telah menjalankan kajian ke atas seekor tikus lapar yang dimasukkan ke
dalam Kotak Skinner. Kotak tersebut dilengkapi dengan suis yang akan
mengeluarkan bijiran apabila ditekan oleh tikus. Setelah dilakukan
berulang-ulang tikus tahu menekan suis dan makanan akan keluar. Apabila Skinner
memutuskan aliran suis tersebut makan tidak lagi keluar setelah suis ditekan.
Setelah mencuba berkali-kali namun hasilnya hampa, tikus tidak lagi menekan
suis tersebut.
Eksperimen Thorndike
Perbuatan menekan butang untuk
mendapatkan makanan itu disebut pelaziman operan. Eksperimen ini menunjukkan
bahawa satu gerakbalas hanya berulang jika wujud ganjaran. Konsep peneguhan juga amat jelas sekali
didalam kajian yang dijalankan oleh Skinner.
Skinner juga menjelaskan bahawa sesuatu peneguhan boleh bersifat positif
atau negatif. Peneguhan positif seperti pujian dan ganjaran adalah penting
kerana akan mendorong murid memberikan hasil yang lebih baik pada masa hadapan.
Peneguhan negatif ialah ransangan serta-merta yang tidak selesa atau
menyakitkan yang diberikan selepas sesuatu gerakbalas yang ditunjukkan.
Contohnya menegur murid yang tidak menyiapkan kerja sekolah mereka.
4.0
Perbezaan Teori Pembelajaran Behavioris dengan Kontruktivis.
Aspek
|
Behavioris
|
Kontruktivis
|
Fokus Pengajaran
|
Berfokuskan kepada perubahan tingkah laku
|
Berfokuskan pembinaan mental
pelajar
|
Instruksi dan manipulasi
|
Pengajar memanipulasikan tingkah laku dengan pengukuhan terpilih.
|
Pengajar sebagai fasilitator. Membekalkan aktiviti pembelajaran yang
sesuai untuk membantu pelajar membina pengetahuannya. Mencipta pelbagai
situasi untuk melatih pelajar berfikir dengan lebih kreatif dan kritis. Hasilnya
pelajar lebih bersedia untuk menangani situasi berbeza-beza.
|
Realiti yang dipromosikan
|
Realiti pelajar adalah konvergen iaitu semua realitinya dipusatkan kepada satu realiti yang sama.
Pengajaran berpusatkan realiti tersebut.
|
Reality pelajar adalah divergen. Pelajar digalakkan untuk memajukan
realiti yang berbeza-beza.
|
Pengetahuan dan tingkah laku.
|
Pembelajaran merupakan pengukuhan hubungan antara isyarat dan
tingkahlaku yang dicorakkan oleh akibat. Proses ini disebut pembentukan.
Latih tubi yang kerap akan mengukuhkan pengetahuan dan masa yang diambil
untuk pembelajaran semakin pendek.
|
Pembelajaran adalah hasil bimbingan guru sebagai fasilitator dan
pelajar berusaha menyelesaikan masalah pembelajaran mereka sendiri.
|
Realiti dan peraturan.
|
Pembelajaran berlaku apabila wujudnya hubungan yang boleh diramalkan
antara sesuatu ransangan dalam persekitaran, suatu tingkah laku dan satu
akibat. Ini melibatkan hukum kesediaan yang mempengaruhi tindakan pelajar.
|
Pelajar menginterprestasikan realiti luaran berdasarkan pengalaman
individu.
Pengetahuan adalah berasaskan pendapat bahawa kita membina perspektif
dunia dengan menggunakan refleksi pengalaman individu. Dengan menyesuaikan
mentalkita untuk merangkumi pengalaman baru, ini bermakna kita telah mengalami
pembelajaran.
|
Kawalan pelajar
|
Pelajar dikawal dengan konsep ganjaran dan dendaan. Pelajar yang
menunjukkan tingkahlaku yang positif
akan diberikan ganjaran. Manakala pelajar yang menunjukkan tingkahlaku
yang negatif akan diberi dendaan yang
sesuai.
|
Pelajar mempunyai kebebasan sepenuhnya ke atas sasaran yang mereka
ingin capai di dalam pembelajaran. Guru hanya sebagai pembimbing dan
pendorong untuk menggalakkan pelajar menguasai kemahiran dan seterusnya
mencapai kepuasan pembelajaran mereka.
|
5.0
Keberkesanan Teori Pembelajaran
Behavioris dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Setelah mengkaji kedua-dua teori
pembelajaran iaitu Teori pembelajaran Behavioris dan Kontruktivis, kami memilih
Teori Pembelajaran Behavioris untuk diapplikasikan ke dalam pengajaran dan
pembelajaran pendidikan jasmani. Ini kerana kami mendapati Behavioris mempunyai
beberapa keistimewaan yang sangat baik ketika menjalankan aktiviti pendidikan
jasmani.
Teori Pembelajaran Behavioris menekankan
setiap ransangan akan menimbulkan gerak
balas. Gerak balas ialah apa sahaja
tingkah laku yang timbul akibat daripada
ransangan. Manakala ransangan pula
adalah apa sahaja bentuk tenaga yang menimbulkan gerakbalas. Pembelajaran boleh
berlaku akibat perkaitan di antara ransangan dengan gerak balas.
Ketika menjalankan pengajaran dan
pembelajaran pendidikan jasmani di sekolah, kami guru pendidikan jasmani kerap
menimbulkan ransangan kepada murid agar mereka dapat memberikan gerak balas
yang sepatutnya. Ransangan yang berkesan akan melahirkan gerak balas yang
betul. Gerak balas yang betul ini adalah tingkah laku yang guru inginkan
daripada murid. Tingkah laku yang betul memungkinkan murid melakukan aktiviti
pendidikan jasmani dengan berkesan. Sebagai contoh guru mengarahkan
pelajar melambung dan menangkap pundi kacang. Ini merupakan satu ransangan.
Setelah pelajar mahir melambung dan menangkap pundi kacang itu dengan betul ini
menunjukkan pelajar telah melakukan gerak balas daripada ransangan guru itu
tadi. Melambung dan menangkap pundi kacang dengan betul pula ialah tingkah laku yang dikehendaki oleh guru
itu. Maka selepas ini pelajar pasti boleh menangkap apa sahaja objek selain
daripada pundi kacang seperti bola, gelung rotan, riben dan sebagainya dengan
baik. Ini bermakna pembelajaran sudah berlaku dan dikuasai dengan baik oleh
pelajar.
Teori pembelajaran Behavioris juga
menekankan penguasaan pembelajaran yang berterusan di kalangan pelajar. Justeru
guru perlulah mengamalkan pengajaran yang seimbang iaitu dengan mengurangkan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran berpusatkan guru. Sebaliknya guru perlulah
lebih banyak mempraktikkan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar. Teori
Behavioris mementingkan latih tubi yang intensif. Melalui latih tubi yang kerap
dan intensif, pelajar dapat meningkatkan kecekapannya. Melalui teknik ini juga pelajar dapat
mengembangkan idea dan mempunyai tahap keyakinan yang tinggi.
Contohnya ketika guru pendidikan
jasmani mengajar permainan bola tampar. Guru
mengarahkan pelajar berlari ke hadapan menyentuh bola yang dipegang guru.
Apabila pelajar menyentuh bola tersebut guru mengarahkan pelajar berlari ke
belakang secara mengundur. Guru melambungkan bola dan pelajar menyangga bola
tersebut dalam keadaan masih berlari ke belakang secara mengundur. Setelah
berulang kali dilakukan, akhirnya pelajar dapat menguasai kemahiran menyangga
bola sambil berlari undur. Maka pembelajaran telah berlaku.
Gambar menunjukkan pelajar berlari dan
menyentuh bola
Gambar menunjukkan pelajar berlari secara
mengundur setelah menyentuh bola
Pelajar menyangga bola yang dilambung
oleh guru.
Teori Behavioris sangat menekankan
ganjaran dan dendaan di dalam pengajaran dan pembelajaran. Pelajar amat suka
jika mereka diberi ganjaran setelah berjaya menguasai pembelajaran. Di dalam
pendidikan jasmani ada diselitkan aktiviti permainan kecil. Di dalam permainan
kecil ini pelajar akan bersaing di antara mereka. Contohnya guru mengadakan
permainan “Siapa Yang Lebih Laju”. Pelajar akan berlumba lari sejauh 50 meter
untuk mengambil pundi kacang yang diletakkan di dalam gelung rotan. Pelajar
yang berjaya sampai dahulu di garisan penamat dengan membawa pundi kacang itu,
dianggap pemenang. Guru akan memberikan hadiah kepada pemenang yang berupa alat
tulis. Pelajar pastinya akan berlumba bersungguh-sungguh untuk mendapatkan
ganjaran. Ini adalah baik kerana pelajar
bersaing bersungguh-sungguh untuk menjadi yang terpantas di kalangan mereka.
Ada segelintir pelajar yang sukar
menguasai kemahiran pergerakan asas di dalam pendidikan jasmani. Contohnya ada
pelajar sukar melakukan pergerakan mencongklang. Oleh itu guru perlu membimbing
pelajar ini supaya terus mencuba sehingga berjaya melakukannya. Ini bersesuaian
dengan teori Thorndike iaitu pembelajaran melalui prose scuba jaya. Apabila
pelajar itu telah berjaya melakukan kemahiran mencongklang, guru akan memberi
ganjaran seperti ucapan ‘bagus’, ‘tahniah’ ataupun ‘hebat’. Bagi sesetengah
pelajar yang tidak focus kepada pengajaran guru pula, mereka boleh didenda
seperti berlari sekeliling padang dan sebagainya.
Kesimpulannya Teori Pembelajaran
sangat mudah untuk diamalkan oleh guru. Pelajar juga lebih mudah menguasai
pembelajaran mereka apabila guru mempraktikkan teori ini di dalam pengajaran
mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan