1.0
Pengenalan.
Dalam
proses menyampaikan pengajaran dan, seorang guru perlulah membuat persediaan
awal. Ini penting untuk memastikan
pengajaran beliau pada hari itu berkesan dan mencapai sasaran standardnya.
Selain daripada itu pengajaran yang menarik dapat memberi kesan yang baik
kepada murid-murid. Oleh itu seseorang guru tidak sepatutnya hanya bersedia
dari segi mental dan fizikal sahaja ketika melangkah masuk ke dalam kelas.
Beliau perlulah juga bersedia dengan bahan pengajaran yang akan membantu beliau
memenuhi sasaran standard pengajaran dan pembelajarannya pada hari itu.
Bahan
pengajaran pada awalnya lebih dikenali sebagai Alat Bantu Mengajar (ABM), Bahan
Bantu Mengajar (BBM), Bahan Bantu Belajar (BBB), Bahan Pengajaran dan
Pembelajaran (BPP) dan Medium Pengajaran dan Pembelajaran (MPP). Walaupun ianya
mempunyai pelbagai nama namun fungsinya masih sama iaitu untuk membantu
dan memudahkan seseorang guru itu
menyampaikan pengajarannya. Menurut Dr. Khairuddin Mohamad (2011) bahan
pengajaran ialah satu instrumen yang digunakan sebagai sumber untuk memantapkan
teknik pengajaran guru dan pembelajaran murid.
Perkataan
‘bahan’ lebih sesuai digunakan untuk menggantikan perkataan ‘alat’ kerana ‘alat’ hanya merujuk kepada
barang atau benda maujud. Perkataan ‘bahan’ pula lebih luas konsepnya tidak
hanya merujuk kepada benda maujud sahaja.
2.0
Definisi dan konsep bahan pengajaran.
Seperti
yang telah diperbincangkan di atas, bahan pengajaran ialah pelbagai bahan yang
digunakan guru secara langsung semasa proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam kelas. Murid-murid lazimnya sukar memberikan tumpuan ketika pengajaran
dan pembelajaran sedang berjalan oleh itu bahan pengajaran digunakan dengan
tujuan mengekalkan penumpuan murid sepanjang tempoh pembelajaran. Apabila murid memberikan tumpuan penuh kepada
pembelajarannya maka ini secara tidak langsung memudahkan guru menyampaikan
pengajaran mereka dengan berkesan dan bersistematik.
Dari segi
konsepnya, bahan pengajaran dicipta untuk digunakan oleh murid. Oleh itu bahan
pengajaran yang di rekacipta perlulah boleh menarik minat murid untuk
menggunakannya. Guru pula perlu memainkan peranan sebagai sumber pembelajaran
yang akan membantu murid memperolehi pelbagai fakta, kemahiran dan pendapat untuk membantu proses kognitif murid. Ini akan menjuruskan murid ke arah pemikiran
yang kreatif dan kritis.
3.0
Jenis bahan pengajaran.
Bahan pengajaran boleh dikelaskan kepada dua jenis iaitu
bahan pengajaran
elektronik dan bahan pengajaran yang bukan
elektronik.
3.1 Bahan pengajaran elektronik.
Bahan
pengajaran elektronik merujuk kepada media yang menggunakan sumber elektrik.
Bahan pengajaran eletronik ini semakin popular digunakan oleh guru kerana ianya
mudah dan menarik minat murid. Antara contoh bahan pengajaran elektronik ialah
radio, televisyen, komputer, projektor, pemain CD ataupun DVD, dan sebagainya.
komputer televisyen
CD atau DVD radio
Pemain CD dan DVD
komputer riba
3.2 Bahan pengajaran bukan
elektronik.
Bahan pengajaran bukan elektronik
adalah bahan pengajaran terawal yang digunakan oleh guru-guru sebelum wujudnya
bahan pengajaran elektronik. Walaupun begitu
fungsinya masih berkesan untuk memudahkan guru menyampaikan
pengajarannya. Antara bahan pengajaran
buka elektronik ialah buku, papan putih, kad imbasan, carta, majalah, simulasi,
boneka, permainan bahasa dan sebagainya.
carta kad imbasan
papan putih buku
majalah
salam. ulasan yang banyak membantu. terima kasih
BalasPadam