1.0.
PENDAHULUAN
Setiap kanak-kanak suka bermain
dan bermain adalah merupakan proses semula jadi dan spontan dalam diri mereka.
Bermain boleh membantu kanak-kanak mendapat ilmu dan menghasilkan pengalaman
dan kemahiran. Dalam pemikiran kanak-kanak bermain bukanlah satu bebanan kepada
mereka. Malahan bermain dianggap satu. Bermain adalah satu proses pembelajaran
yang tidak formal kepada kanak-kanak. Permainan kecil boleh melibatkan
koordinasi motor kasar melibatkan pergerakan otot-otot besar seperti melompat,
berlari dan lain-lain. Manakala koordinasi motor halus melibatkan pergerakan
otot-otot kecil seperti menggunting, melipat dan lain-lain. Antara ciri-ciri
permainan kecil ialah melibatkan kemahiran-kemahiran asas, mempunyai peraturan
yang minimum, menggunakan peralatan yang sedikit, menggunakan ruang yang kecil
atau sedrhana serta mudah dijalankan.
Permainan
kanak-kanak terdiri daripada permainan kategori jaring, permainan kategori pukulan, permainan
kategori sasaran dan permainan serangan. kategori.kumpulan kami akan
menjalankan aktiviti permainan kategori sasaran. Permainan kategori sasaran
ialah permainan yang menempatkan objek
pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapatkan mata.
2.0 .
Kategori
Permainan kanak-kanak kategori sasaran.
3.0 Tajuk
permainan.
Primaid runtuh
4.0. Matlamat.
Permainan
kanak-kanak kategori sasaran iaitu “PIRAMID RUNTUH” ini disediakan denagan
tujuan meningkatkan semangat kerjasama di antara ahli pasukan. Di samping itu,
ia turut memberikan keseronokan dan kegembiraan kepada pemain. Pemain juga
dapat melahirkan idea kreatif ketika melakukan serangan dan juga ketika
melakukan halangan. Dengan idea-idea ini murid dapat meningkatkan mutu
permainan mereka.
Permainan
“PIRAMID RUNTUH” ini juga mendidik murid bermain dalam keadaan terkawal dan
mengikut peraturan permainan. Permainan ini juga akan memupuk semangat
kesukanan di kalangan pemain.
5.0 Objektif.
5.1.
Murid dapat meningkatkan tahap kemahiran
psikomotor, kognitif serta tahap kecekapan dan ketangkasan individu murid itu
sendiri.
5.2.
Dapat meningkatkan kecergasan tubuh badan kerana
permainan ini melibatkan koordinasi seluruh anggota badan.
5.3.
Murid dapat meningkatkan kecerdasan tubuh badan
kerana permainan ini melibatkan koordinasi seluruh badan anggota badan.
5.4.
Murid dapat menjalin dan merapatkan hubungan di
antara ahli pasukan.
5.5.
Meningkatkan daya tahan fizikal dan mental murid
untuk memenangi permainan ini.
6.0 Tarikh
pertandingan
Permainan kanak-kanak kategori
sasaran ini telah dijalankan pada 10 April 2012.
7.0 Jangka
masa permainan.
5
minit.
8.0 Bilangan peserta.
Sermai 15 orang peserta mengambil bahagian dalam permainan ini. Mereka
akan dibahagikan kepada 3 kumpulan.
9.0 Panduan pelaksanaan permainan.
9.1. Jawatankuasa Kerja.
Setiausaha : En. Mohd Azmi bin Idris
Bendahari :
En. Fitri Aziz bin Sahlan
Ajk Peralatan Ajk Persiapan padang
En.
Mohd Dzulasri bin Ahmad (K) En.
Ruzdi bin Sadiman (K)
Pn.
Maisarah bt. Osman. En.
Hanif bin Ali
En.
Rizuan bin. Rahim En.
Khidir bin Ngah
Ajk Siaraya Juruacara
En.
Shukri b. Daud (K) En.
Wan Halil bin wan Chik
Pn.
Khalila bt Khalil Cik
Liana bt. Malim
Ajk Jamuan Ajk Hadiah
Pn.
Hamidah bt. Ahmad (K) Cik Fatin bt Ahmad (K)
Pn.
Roslina bt. Roslan Cik
Faizah bt. Farid
Pengadil Jurugambar
En.
Ruzdi b. Sadiman En.
Mohd Dzulasri b. Ahmad
Penjaga masa
En.
Fitri Aziz b. Sahlan.
10.0
Senarai nama peserta
Harimau
Malaya
|
Harimau
Muda
|
Harimau
Tua
|
Mohd Azli bin Saad
Daud bin Darwish
Danial bin Haikal
Mohd Kamil bin Lamin
Mohd Rais bin Saari
|
Mohd Nasir bin Naim
Khairul Akmal bin Muin
Mohd Syazwan bin Puad
Basri bin Mohd Ali
Mohd Muaz bin Salim
|
Abdul Lamin bin Abdullah
Mohd Khairul bin Mamat
Lokman Hakim bin Muis
Mohd Sufian bin Noor
Jamal bin Jamil
|
11.0 Pertandingan
11.1.
Jadual
Pertandingan.
Bil. Perlawanan
|
Masa
|
Pasukan
|
Keputusan
|
1
|
8.00 – 8.05 pagi
|
Harimau Muda
vs
Harimau Malaya
|
Harimau Muda
3
Harimau Malaya
5
|
2
|
8.10 – 8.15 pagi
|
Harimau Malaya
vs
Harimau Tua
|
Harimau Malaya
5
Harimau Tua
2
|
3
|
8.20 – 8.25 pagi
|
Harimau Tua
vs
Harimau Muda
|
Harimau Tua
3
Harimau Muda
4
|
4
Perlawanan akhir
|
8.40 – 8.45 pagi
|
Harimau Muda
vs
Harimau Malaya
|
Harima Muda
4
Harimau Malaya
6
|
11.2.
Keputusan pertandingan
11.2.1.Juara : Harimau Malaya
11.2.2.Naib Juara : Harimau Muda
11.2.3.Ketiga : Harimau Tua
11.2.4.Peserta Terbaik : Mohd Syazwan
bin Puad (Harimau Muda)
12.0
Senarai semak
12.1
Sebelum.
-
Mengadakan perbincangan dengan semua ahli
kumpulan
-
Melantik ahli jawatankuasa pertandingan serta
senarai tuga masing-masing.
-
Mengadakan mesyuarat perbincangan untuk
merancang pertandingan permainan kanak-kanak.
-
Membuat kertas kerja.
-
Menghantar kertas kerja kepada pensyarah
pembimbing dan diluluskan
-
Membuat tempahan hadiah
12.2
Semasa.
-
Memastikan keselamatan pemain semasa bermain
-
Memberi taklimat ringkas kepada pemain
-
Memastikan pemain berada di venue permainan
sewaktu permainan hendak dijalankan
-
Memastikan keadaan gelanggang selamat.
-
Refree mestilah berada di kawasan permainan
sepanjang permainan berlangsung.
12.3
Selepas
-
Post mortem
-
Mengemas kawasan gelanggang.
-
Menyimpan semula alatan yang digunakan.
-
Membuat refleksi terhadap pelaksanaan permainan.
Sebelum
BIL
|
SENARAI SEMAK SEBELUM
PERLAKSANAAN PERMAINAN
|
YA
|
TIDAK
|
CATATAN
|
1
|
Mengadakan perbincangan dengan semua ahli
kumpulan
|
/
|
||
2
|
Melantik ahli jawatankuasa pertandingan serta
senarai tugas masing-masing
|
/
|
||
3
|
Membuat kertas kerja
|
/
|
||
4
|
Menghantar kertas kerja kepada pensyarah
pembimbing dan diluluskan
|
/
|
Semasa
BIL
|
SENARAI SEMAK SEMASA
PERLAKSANAAN PERMAINAN
|
YA
|
TIDAK
|
CATATAN
|
1
|
Memastikan keadaan kesihatan pelajar
|
/
|
||
2
|
Memastikan pakaian pelajar adalah sesuai
|
/
|
||
3
|
Memastikan pelajar berada di tempat yang selesa
|
/
|
||
4
|
Memastikan pelajar memanaskan badan dengan cara
yang betul
|
/
|
||
5
|
Penyemakan alatan
|
/
|
||
6
|
Mengambil kehadiran pelajar
|
/
|
||
7
|
Memastikan keadaan disiplin pelajar terkawal
|
/
|
||
8
|
Kemudahan peti pertolongan cemas disediakan
|
/
|
||
9
|
Memberi penerangan tentng aktiviti yang akan
dijalankan
|
/
|
||
10
|
Memastikan bahawa guru menjalankan demontrasi
permainan
|
/
|
||
11
|
Memastikan keadaan gelanggang selamat
|
/
|
||
12
|
Pengadil mestilah berada di kawasan permainan sepanjang
permainan berlangsung
|
/
|
Selepas
BIL
|
SENARAI SEMAK SELEPAS
PERLAKSANAAN PERMAINAN
|
YA
|
TIDAK
|
CATATAN
|
1
|
Post Mortem
|
/
|
||
2
|
Mengemas kawasan gelanggang
|
/
|
||
3
|
Menyimpan semula alatan yang digunakan
|
/
|
||
4
|
Membuat refleksi terhadap perlaksanaan permainan
|
/
|
13.0 Senarai alatan
13.1
Skital
13.2
Tin
13.3
Gelung
rotan.
13.4
Bola
tenis.
13.5
Penanda
atau marker
14.0 PROSEDUR PELAKSANAAN
14.1
Murid
dibahagikan kepada tiga kumpulan.
14.2
Ketua
kumpulan membuat undian untuk memilih menjadi penyerang
dan pertahanan.
14.3
Kumpulan penyerang akan membaling bola ke arah piramid
untuk
untuk memulakan permainan.
14.4
Apabila
piramid diruntuhkan kumpulan pertahanan akan menghalang
kumpulan penyerang menyusun semula piramid
itu dengan
membaling bola ke arah pemain
penyerang.
14.5
Ahli
kumpulan penyerang yang terkena balingan bola di bawah paras
pinggang dianggap mati. Ahli
kumpulan penyerang yang keluar dari
kawasan permainan juga dianggap mati.
14.6
Jika
kumpulan penyerang berjaya menyusun semula piramid akan
mendapat satu mata. Mereka
akan memulakan semula permainan
sebagai kumpulan penyerang
juga.
14.7
Jika
kumpulan pertahanan Berjaya mematikan semua ahli kumpulan
penyerang mereka akan
mendapat satu mata. Mereka pula akan
menjadi kumpulan penyerang
untuk memulakan permainan semula.
14.8
Masa 5
minit diperuntukkan untuk permainan ini. Apabila masa
tamat, kumpulan yang mendapat
markah tertinggi akan dikira sebagai
pemenang.
15.0 Di bawah ialah pelan kedudukan pelaksanaan
permainan.
penyerang
|
piramid
|
pertahanan
|
16.0
Peraturan
dan syarat-syarat permainan
16.1
Penyertaan
• Peserta terdiri daripada murid-murid tahun 5.
• Bilangan peserta dari setiap kumpulan adalah seramai lima orang.
• Peserta terdiri daripada murid-murid tahun 5.
• Bilangan peserta dari setiap kumpulan adalah seramai lima orang.
16.2
Format
pertandingan.
·
Pertandingan dijalankan secara liga. Kumpulan
yang menang akan diberikan 3 mata, kalah 1 mata dan seri 2 mata.
·
Dua kumpulan yang mengumpul mata terbanyak
akan beraksi pada perlawanan akhir.
16.3 Pakaian
·
Setiap pemain mestilah memakai pasukan yang
sesuai.
·
Pemakaian jersi adalah digalakkan untuk
membezakan setiap pasukan.
16.4 Keselamatan
• Jawatankuasa pengelola pertandingan tidak akan bertanggungjawab
• Jawatankuasa pengelola pertandingan tidak akan bertanggungjawab
terhadap
sebarang kecuaian yang boleh menyebabkan kemalangan,
kecederaan
ataupun kehilangan harta benda sebelum, semasa dan
selepas
pertandingan.
• Permainan ini hendaklah dimainkan di padang.
• Pastikan jarak pemain antara kumpulan yang lain sesuai bagi
• Permainan ini hendaklah dimainkan di padang.
• Pastikan jarak pemain antara kumpulan yang lain sesuai bagi
mengelakkan
kemalangan berlaku.
• Bola yang digunakan mestilah lembut dan tidak terlalu keras.
• Pakaian yang dipakai mestilah sesuai. ( pakaian sukan yang lengkap)
• Bola yang digunakan mestilah lembut dan tidak terlalu keras.
• Pakaian yang dipakai mestilah sesuai. ( pakaian sukan yang lengkap)
17.0
Penyata
perbelanjaan pertandingan permainan “Piramid Runtuh”.
Tarikh
|
Pendapatan
|
Jumlah
|
Tarikh
|
Perbelanjaan
|
Jumlah
|
8 April 2012
11 April 2012
|
Sumbangan PIBG
Baki di tangan
|
RM 200
RM 0
|
9 April
2012
9 April
2012
10 April 2012
|
Pembelian hamper
4 X RM 20
Jamuan makan.
VIP
4 orang X RM 5.00
= RM 20.00
Pegawai Pertandingan
4 orang X RM 5.00
= RM 20.00
Pemain
15 orang X RM 3.00
= RM 45.00
Runcit
RM 15.00
|
RM 80.00
RM 85.00
RM 15.00
|
Jumlah
|
RM 200
|
Jumlah
|
RM 200
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan