MENU BAR

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Selasa, 30 September 2014

Permainan Kanak-Kanak

1.0.        PENDAHULUAN
            Setiap kanak-kanak suka bermain dan bermain adalah merupakan proses semula jadi dan spontan dalam diri mereka. Bermain boleh membantu kanak-kanak mendapat ilmu dan menghasilkan pengalaman dan kemahiran. Dalam pemikiran kanak-kanak bermain bukanlah satu bebanan kepada mereka. Malahan bermain dianggap satu. Bermain adalah satu proses pembelajaran yang tidak formal kepada kanak-kanak. Permainan kecil boleh melibatkan koordinasi motor kasar melibatkan pergerakan otot-otot besar seperti melompat, berlari dan lain-lain. Manakala koordinasi motor halus melibatkan pergerakan otot-otot kecil seperti menggunting, melipat dan lain-lain. Antara ciri-ciri permainan kecil ialah melibatkan kemahiran-kemahiran asas, mempunyai peraturan yang minimum, menggunakan peralatan yang sedikit, menggunakan ruang yang kecil atau sedrhana serta mudah dijalankan.
            Permainan kanak-kanak terdiri daripada permainan kategori jaring,  permainan kategori pukulan, permainan kategori sasaran dan permainan serangan. kategori.kumpulan kami akan menjalankan aktiviti permainan kategori sasaran. Permainan kategori sasaran ialah  permainan yang menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapatkan mata.


2.0 . Kategori
Permainan kanak-kanak kategori sasaran.
3.0  Tajuk permainan.
Primaid runtuh
4.0. Matlamat.
            Permainan kanak-kanak kategori sasaran iaitu “PIRAMID RUNTUH” ini disediakan denagan tujuan meningkatkan semangat kerjasama di antara ahli pasukan. Di samping itu, ia turut memberikan keseronokan dan kegembiraan kepada pemain. Pemain juga dapat melahirkan idea kreatif ketika melakukan serangan dan juga ketika melakukan halangan. Dengan idea-idea ini murid dapat meningkatkan mutu permainan mereka.
            Permainan “PIRAMID RUNTUH” ini juga mendidik murid bermain dalam keadaan terkawal dan mengikut peraturan permainan. Permainan ini juga akan memupuk semangat kesukanan di kalangan pemain.
5.0   Objektif.
5.1.        Murid dapat meningkatkan tahap kemahiran psikomotor, kognitif serta tahap kecekapan dan ketangkasan individu murid itu sendiri.
5.2.        Dapat meningkatkan kecergasan tubuh badan kerana permainan ini melibatkan koordinasi seluruh anggota badan.
5.3.        Murid dapat meningkatkan kecerdasan tubuh badan kerana permainan ini melibatkan koordinasi seluruh badan anggota badan.
5.4.        Murid dapat menjalin dan merapatkan hubungan di antara ahli pasukan.
5.5.        Meningkatkan daya tahan fizikal dan mental murid untuk memenangi permainan ini. 

6.0  Tarikh pertandingan
Permainan kanak-kanak kategori sasaran ini telah dijalankan pada 10 April 2012.
7.0  Jangka masa permainan.
5     minit.
8.0      Bilangan peserta.
Sermai 15 orang peserta mengambil bahagian dalam permainan ini. Mereka akan dibahagikan kepada 3 kumpulan.

9.0       Panduan pelaksanaan permainan.

9.1. Jawatankuasa Kerja.


Setiausaha                                       : En. Mohd Azmi bin Idris
Bendahari                                        : En. Fitri Aziz bin Sahlan



Ajk Peralatan                                                           Ajk Persiapan padang
En. Mohd Dzulasri bin Ahmad (K)                                    En. Ruzdi bin Sadiman (K)
Pn. Maisarah bt. Osman.                                        En. Hanif bin Ali
En. Rizuan bin. Rahim                                           En. Khidir bin Ngah
Ajk Siaraya                                                               Juruacara
En. Shukri b. Daud (K)                                           En. Wan Halil bin wan Chik
Pn. Khalila bt Khalil                                                            Cik Liana bt. Malim
Ajk Jamuan                                                              Ajk Hadiah
Pn. Hamidah bt. Ahmad (K)                                   Cik  Fatin bt Ahmad (K)
Pn. Roslina bt. Roslan                                            Cik Faizah bt. Farid
Pengadil                                                                   Jurugambar
En. Ruzdi b. Sadiman                                             En. Mohd Dzulasri b. Ahmad
Penjaga masa
En. Fitri Aziz b. Sahlan.

10.0      Senarai nama peserta

Harimau Malaya
Harimau Muda
Harimau Tua
Mohd Azli bin Saad
Daud bin Darwish
Danial bin Haikal
Mohd Kamil bin Lamin
Mohd Rais bin Saari
Mohd Nasir bin Naim
Khairul Akmal bin Muin
Mohd Syazwan bin Puad
Basri bin Mohd Ali
Mohd Muaz bin Salim
Abdul Lamin bin Abdullah
Mohd Khairul bin Mamat
Lokman Hakim bin Muis
Mohd Sufian bin Noor
Jamal bin Jamil

11.0      Pertandingan
11.1.     Jadual  Pertandingan.
Bil. Perlawanan
Masa
Pasukan
Keputusan
1
8.00 – 8.05 pagi
Harimau Muda
vs
Harimau Malaya

Harimau Muda
3
Harimau Malaya
5
2
8.10 – 8.15 pagi
Harimau Malaya
vs
Harimau Tua
Harimau Malaya
5
Harimau Tua
2
3
8.20 – 8.25 pagi
Harimau Tua
vs
Harimau Muda

Harimau Tua
3
Harimau Muda
4
4
Perlawanan akhir
8.40 – 8.45 pagi
Harimau Muda
vs
Harimau Malaya
Harima Muda
4
Harimau Malaya
6

11.2.     Keputusan pertandingan
11.2.1.Juara                          :           Harimau Malaya
11.2.2.Naib Juara                :           Harimau Muda
11.2.3.Ketiga                         :           Harimau Tua
11.2.4.Peserta Terbaik        :           Mohd Syazwan bin Puad (Harimau Muda)

12.0          Senarai semak

12.1       Sebelum.
-       Mengadakan perbincangan dengan semua ahli kumpulan
-       Melantik ahli jawatankuasa pertandingan serta senarai tuga masing-masing.
-       Mengadakan mesyuarat perbincangan untuk merancang pertandingan permainan kanak-kanak.
-       Membuat kertas kerja.
-       Menghantar kertas kerja kepada pensyarah pembimbing dan diluluskan
-       Membuat tempahan hadiah


12.2            Semasa.
-       Memastikan keselamatan pemain semasa bermain
-       Memberi taklimat ringkas kepada pemain
-       Memastikan pemain berada di venue permainan sewaktu permainan hendak dijalankan
-       Memastikan keadaan gelanggang selamat.
-       Refree mestilah berada di kawasan permainan sepanjang permainan berlangsung.

12.3       Selepas
-       Post mortem
-       Mengemas kawasan gelanggang.
-       Menyimpan semula alatan yang digunakan.
-       Membuat refleksi terhadap pelaksanaan permainan.



Sebelum
BIL
SENARAI SEMAK SEBELUM PERLAKSANAAN PERMAINAN
YA
TIDAK
CATATAN
1
Mengadakan perbincangan dengan semua ahli kumpulan
/
2
Melantik ahli jawatankuasa pertandingan serta senarai tugas masing-masing
/
3
Membuat kertas kerja
/
4
Menghantar kertas kerja kepada pensyarah pembimbing dan diluluskan
/

Semasa
BIL
SENARAI SEMAK SEMASA PERLAKSANAAN PERMAINAN
YA
TIDAK
CATATAN
1
Memastikan keadaan kesihatan pelajar
/
2
Memastikan pakaian pelajar adalah sesuai
/
3
Memastikan pelajar berada di tempat yang selesa
/
4
Memastikan pelajar memanaskan badan dengan cara yang betul
/
5
Penyemakan alatan
/
6
Mengambil kehadiran pelajar
/
7
Memastikan keadaan disiplin pelajar terkawal
/
8
Kemudahan peti pertolongan cemas disediakan
/
9
Memberi penerangan tentng aktiviti yang akan dijalankan
/
10
Memastikan bahawa guru menjalankan demontrasi permainan
/
11
Memastikan keadaan gelanggang selamat
/
12
Pengadil mestilah berada di kawasan permainan sepanjang permainan berlangsung
/

Selepas
BIL
SENARAI SEMAK SELEPAS PERLAKSANAAN PERMAINAN
YA
TIDAK
CATATAN
1
Post Mortem
/
2
Mengemas kawasan gelanggang
/
3
Menyimpan semula alatan yang digunakan
/
4
Membuat refleksi terhadap perlaksanaan permainan
/


13.0      Senarai alatan
13.1         Skital 
13.2       Tin  
13.3       Gelung rotan.
13.4        Bola tenis.
13.5        Penanda atau marker
   
14.0      PROSEDUR PELAKSANAAN
14.1       Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan.
14.2       Ketua kumpulan membuat undian untuk memilih menjadi penyerang     
      dan pertahanan.
14.3       Kumpulan  penyerang akan membaling bola ke arah piramid untuk
       untuk memulakan permainan.
14.4       Apabila piramid diruntuhkan kumpulan pertahanan akan menghalang
      kumpulan penyerang menyusun semula piramid itu dengan
      membaling bola ke arah pemain penyerang.
14.5       Ahli kumpulan penyerang yang terkena balingan bola di bawah paras
      pinggang dianggap mati. Ahli kumpulan penyerang yang keluar dari        
      kawasan permainan juga dianggap mati.
14.6       Jika kumpulan penyerang berjaya menyusun semula piramid akan      
       mendapat satu mata. Mereka akan memulakan semula permainan              
       sebagai kumpulan penyerang juga.
14.7       Jika kumpulan pertahanan Berjaya mematikan semua ahli kumpulan
      penyerang mereka akan mendapat satu mata. Mereka pula akan
      menjadi kumpulan penyerang untuk memulakan permainan semula.
14.8       Masa 5 minit diperuntukkan untuk permainan ini. Apabila masa
      tamat, kumpulan yang mendapat markah tertinggi akan dikira sebagai
      pemenang.

15.0      Di bawah ialah pelan kedudukan pelaksanaan permainan.


penyerang

piramid
 













                                       


pertahanan
 







16.0                  Peraturan dan syarat-syarat permainan
16.1          Penyertaan
•           Peserta terdiri daripada murid-murid tahun 5.
•          Bilangan peserta dari setiap kumpulan adalah seramai lima orang.
16.2            Format pertandingan.
·         Pertandingan dijalankan secara liga. Kumpulan yang menang akan diberikan 3 mata, kalah 1 mata dan seri 2 mata.
·         Dua kumpulan yang mengumpul mata terbanyak akan beraksi pada perlawanan akhir.
16.3      Pakaian
·         Setiap pemain mestilah memakai pasukan yang sesuai.
·         Pemakaian jersi adalah digalakkan untuk membezakan setiap pasukan.

16.4    Keselamatan
•     Jawatankuasa pengelola pertandingan tidak akan bertanggungjawab      
      terhadap sebarang kecuaian yang boleh menyebabkan kemalangan,
      kecederaan ataupun kehilangan harta benda sebelum, semasa dan   
      selepas pertandingan.
•     Permainan ini hendaklah dimainkan di padang.
•    Pastikan jarak pemain antara kumpulan yang lain sesuai bagi       
      mengelakkan kemalangan berlaku.
•    Bola yang digunakan mestilah lembut dan tidak terlalu keras.
•    Pakaian yang dipakai mestilah sesuai. ( pakaian sukan yang lengkap)







17.0               Penyata perbelanjaan pertandingan permainan “Piramid Runtuh”.

Tarikh
Pendapatan
Jumlah
Tarikh
Perbelanjaan
Jumlah
8 April 2012

















11 April 2012
Sumbangan PIBG

















Baki di tangan
RM 200


















RM 0
9 April
2012

9 April
2012










10 April 2012
Pembelian hamper
4 X RM 20

Jamuan makan.
VIP
4 orang X RM 5.00
= RM 20.00
Pegawai Pertandingan
4 orang X RM  5.00
= RM 20.00
Pemain
15 orang X RM 3.00
= RM 45.00

Runcit
RM 15.00
RM 80.00












RM 85.00

RM 15.00

Jumlah
RM 200

Jumlah
RM 200


Tiada ulasan:

Catat Ulasan